dimskrekas
Δημήτρης Σκρέκας
Τέλειο φοβερό εκπληκτικό θαυμάσιο υπέροχο απλησίαστο υποδειγματικό
το σχολιο . Αμην.
Το Αμήν εισχώρησε καθ' έλξιν; Σαν να μην ταιριάζει...
Τέλειο φοβερό εκπληκτικό θαυμάσιο υπέροχο απλησίαστο υποδειγματικό
το σχολιο . Αμην.
Όντως, μοιάζει να πετάχτηκε "απ' έξω", οπότε ίσως και να είναι ανάλυση κάποιας "έξω πεταστής"...Το Αμήν εισχώρησε καθ' έλξιν; Σαν να μην ταιριάζει...
Όντως, μοιάζει να πετάχτηκε "απ' έξω", οπότε ίσως και να είναι ανάλυση κάποιας "έξω πεταστής"...
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, η συγγραφή αναλελυμμένου βιβλίου δεν σημαίνει ότι δεν σεβόμαστε το κλασσικό. Το θέμα είναι πάντα Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΡΑΞΗ: όλοι αποδεχόμαστε τον παραδοσιακό ψάλτη που βλέπει το κλασσικό κείμενο και παραλλάσσει κάποιες θέσεις και κάνει και κάποιες αναλύσεις, όχι επειδή τα έβγαλε από το κεφάλι του (άλλο θέμα η προσωπική ερμηνεία και άλλοι οι μουσικές θέσεις), αλλά επειδή τα άκουσε από προγενέστερους φορείς της παράδοσης.
Εύλογη λοιπόν η απορία: αν ακούσεις τον Καραμάνη, το Χρύσανθο, το Στανίτσα, τον Ταλιαδώρο να ψέλνει έτσι ένα μέλος, λες "ωραίος ψάλτης". Γιατί λοιπόν αν δεις γραμμένο με τη νέα μέθοδο ακριβώς αυτό που ψέλνει, το κατακρίνεις;;
Την απάντηση στο παραπάνω ερώτημα κ. Κουδουνέλη τη δίνετε πολύ ωραία ο ίδιος:
Ακριβώς. Γιατί, όπως είπαμε, το θέμα είναι η ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΡΑΞΗ. Ο "τρόπος-κώδικας" των προαναφερομένων ψαλτών ερμηνεύτηκε μουσικά με εκτελέσεις που βασίστηκαν στα παραδοσιακά ακούσματα. Όμως η μουσική πράξη που υπέδειξε ο αείμνηστος Σίμων Καράς για την εφαρμογή του δικού του "τρόπου-κώδικα" είναι τελείως έξω από τα παραδοσιακά ακούσματα. Εκεί είναι και η ένστασή μας και όχι στην αναντίρρητη προσφορά του στα μουσικά μας πράγματα, η οποία όμως προσφορά θα πρέπει να υιοθετηθεί με κριτικό μάτι: όσο ο "τρόπος-κώδικας" μας οδηγεί σε παραδοσιακές εκτελέσεις, είναι αποδεκτός. Κι αυτό γίνεται αν, από το τεράστιο πραγματικά έργο του (το μουσικό εννοώ εδώ, όχι το θεωρητικό, που κι αυτό είναι τεράστιο) κρατηθούν οι μουσικές γραμμές και εξαλειφθούν οι "διεσο-υφέσεις" και τα "μπιχλιμπίδια", το λεγόμενο δηλ. "debastardization", που τόσο παρεξηγήσατε (η ορολογία χρησιμοποιείται για πλάκα, μην παραξηγηθούμε).
Δεν νομίζω ότι υπήρξε ποτέ τέτοια εποχή κι έχω ξαναπεί ότι τα κλασσικά έχουν τη θέση του στο αναλόγιο, όπως και τα νεότερα κείμενα. Και θα ήταν επίσης αφελές να υποστηρίζει κανείς ότι η άκριτη και αυτοσχέδια εν πολλοίς ερμηνεία πολλών ψαλτών από τη σχολή της "Αγίας εν Θεσσαλονίκη Τριάδος" δεν ξεφεύγει από τα παραδοσιακά πλαίσια. Σε κάθε περίπτωση όμως, δεν ξενίζει τόσο ακουστικά όσο ένας ψάλτης με καθαρό ύφος Καρά, δηλ. με "εκτέλεση" διέσεων και αναλύσεων όπως τις έκανε και ο Καράς.
Να πούμε λοιπόν, αν και δεν είμαστε ούτε παιδαγωγοί ούτε ειδήμονες (κι εγώ επίσης φιλικά) : για τις αναλύσεις είπα προηγουμένως. Για τις έλξεις τα έχουμε πει αναλυτικά στο σχετικό θέμα. Το λέτε εδώ κι ο ίδιος: οι παραδοσιακοί ψάλτες εκτελούν κάποιες φορές και όχι στον ίδιο βαθμό τις έλξεις. Αντίθετα, οι της σχολής Καρά εκτελούν τις έλξεις πάντα (δηλ. και σε σημεία που δεν υπάρχουν ούτε κατά διάνοια, βλ. χαρακτηριστικά το ειρμολογικό μέλος που παρέθεσε ο κ. Γιάννου στην απάντησή του) και στον ίδιο υπερβολικό βαθμό. Αυτή είναι η διαφορά, με την επιφύλαξη βέβαια της νέας μορφής που έχουν πάρει σήμερα οι διάφοροι εκπρόσωποι της σχολής Καρά (είτε ατομικά είτε σε χορωδίες), τα ακούσματα των οποίων κυμαίνονται από το ακουστικά αποκρουστικό έως το νορμάλ και ακουστικά αποδεκτό ψάλσιμο, χωρίς φυσικά κανείς απ' αυτούς (αλλά και από τους ψάλτες άλλων σχολών) να πλησιάζει έστω και τον ιμάντα των υποδημάτων των παλαιών παραδοσιακών ψαλτών...
Καλό είναι να σταματήσει εδώ η συζήτηση , γιατί αισθάνομαι , ότι δεν προσφέρει κάτι. Να είστε καλά .
Εύχομαι ο καλός Θεός, που όλοι εν τέλει αυτόν υμνούμε, με τη μία ή την άλλη μέθοδο, να μας αξιώσει στη βασιλεία του να ψάλλουμε με ενιαία μέθοδο, αυτή των αγγέλων και των αγίων, που τώρα κανείς δεν μπορεί να πει ότι τη γνωρίζει.
...καὶ γιατί τάχα ἡ εἰρωνείες καὶ οἱ ἐξυπνάδες (ἀπ' ὅπου κι ἄν προέρχονται) δὲν ἐλἐγχονται ἀπὸ τοὺς κ.κ. συντονιστές;...
Υπενθυμίζω συνάδελφοι ότι η δική μου αρχική απάντηση ήταν κανονική. Μετά ακολούθησαν οι "μπηχτές" των κ.κ. Σκρέκα και Κουδουνέλη και μπήκα κι εγώ στο παιχνίδι, αφού μου ήρθε αυθόρμητα ένα λογοπαίγνιο που νομίζω ότι κόλλαγε στο όλο σκηνικό...Νομίζω ότι και τα αστεία έχουν κάποιο όριο.
Καλό είναι να σταματήσει εδώ η συζήτηση , γιατί αισθάνομαι , ότι δεν προσφέρει κάτι. Να είστε καλά .
...καὶ γιατί τάχα ἡ εἰρωνείες καὶ οἱ ἐξυπνάδες (ἀπ' ὅπου κι ἄν προέρχονται) δὲν ἐλἐγχονται ἀπὸ τοὺς κ.κ. συντονιστές;...
Οι συντονιστές ΔΕΝ μπορούν να διαβάζουν όλα τα μηνύματα του φόρουμ. Όποιος πιστεύει ότι ένα μήνυμα τον θίγει, είναι προκλητικό κλπ. μπορεί να μας ενημερώσει.
Εγώ το έχω ξαναπεί, αν τον χρόνο που αφιερώνουμε για να "τσακωνόμαστε" τον είχαμε για ορθή και άνευ λογισμών μελέτη των μουσικών, η μουσική μας θα ήταν αιώνες μπροστά...
Αφήστε τους τσακωμούς και διαβάστε-ακούστε αντί να αναλώνεστε σε κοκορομαχίες μπας και γίνει και λίγο μουσική πρόοδος.
Αντί να σφαζόμαστε (δεν αναφέρομαι σε σας, αλλά σε όλους), δεν ανεβάζετε τις συνεντεύξεις που λέτε να ακουστούν; Είναι άκομψο, γενικά, να γίνονται συνεχώς φραστικές διαμάχες. Ας αφήσουμε καλύτερα τους Άρχοντες να τα πούνε. Κάτι παραπάνω ξέρουνε από εμάς!Νίκο Εύγε! Τα λέμε όλοι μας γιατί πονάει η ψυχή μας! Τα λένε κολοσσοί της Ψαλτικής Τέχνης! Ψάλτες όπως ο Μέγας Χαρίλαος Ταλιαδώρος (έχω οπτικοακουστικό υλικό όπου μιλάει σχετικά) ή ο Καραμάνης (έχω τρίωρη συνέντευξη μαζί του) αλλά ποιοί τους ακούν;; Λένε: "ναι Δάσκαλε. Ωραία". Και μετά πάλι τα δικά τους. Η υποκρισία στο μεγαλείο της! Παρουσιάζονται ως ερευνητές, ως εμβριθείς μουσικολόγοι, (δεν τους το αρνούμαι, έχουν δουλέψει οι άνθρωποι) καταλογίζοντας -μερικές φορές με απρεπέστατο τρόπο- σε όλους τους άλλους ελλιπή κατάρτιση ή άγνοια ή ακόμη και μαύρα μεσάνυχτα μέχρι και βλακεία! Τι να πω λυπάμαι βαθύτατα! Η Θεσσαλονίκή κρατάει ακόμη. Στις περισσότερες εκκλησίες αυτοί που πολύ σωστά αποκαλείς παραδοσιακούς ψάλτες κρατούν ο καθένας στο μέτρο των δυνατοτήτων του το παραδοσιακό ύφος που διαμόρφωσε η χρυσή πεντάδα στη Θεσσαλονίκη (Καραμάνης, Χρύσανθος, Ευθυμιάδης, Ταλιαδώρος, Παναγιωτίδης) με επιρροές από τον Κων/νο Πρίγγο και άλλους Κωνσταντινουπολίτες ψάλτες που ήρθαν στην Θεσσαλονίκη από την Πόλη και την μπόλιασαν. Να σαι καλά Νίκο. Είσαι από τα επιφανέστερα μέλη του Forum. Συγχαρητήρια για την ακάματη συμμετοχή σου!
Εγώ να τα ανεβάσω, αλλά πολύ φοβάμαι ότι θα προκληθούν πολύ πιο έντονες αντιπαραθέσεις, γιατί εμπλέκονται ονόματα Αθηναίων μουσικολόγων, ειδικών, χοραρχών. Και αν κάτι θέλω να αποφευχθεί, είναι ακριβώς αυτό. Σε κάθε περίπτωση, αν θέλετε γράψτε μου προσωπικό μήνυμα, και με την πρώτη ευκαιρία θα σας τα στείλω.
Ο καλλίφωνος συνάδελφος Δημήτριος μίλησε για συνεντεύξεις. Αυτές, από τη στιγμή που είναι δημόσιες και απευθύνονται σε όλο τον κόσμο και δεν συνδέονται με κάποιο περιουσιακό δικαίωμα, δεν χρειάζεται καμία άδεια προκειμένου να τις ηχογραφήσει κάποιος και να τις διαδώσει.Άλλωστε, δεν φαντάζομαι να 'χεις καμία άδεια για τέτοιου είδους ηχογραφήσεις.