Ἄλλο τό ἕνα,ἄλλο τό ἄλλο. Δύο διαφορετκά πράγματα. Σημαντικά τό καθένα στό περιεχόμενό του καί τό σκοπό του.Απο τη δική μου οπτική καλύτερη η Βατοπαιδινή έκδοση. Αλλά αυτή βεβαίως δεν είχε σκοπό να έχει κάποια επισημότητα.
Ἡ Βατοπαιδινή έκδοση δέν εἶναι ΙΕΡΑΤΙΚΟΝ, περιέχει μόνον τίς θ. λειτουργίες, σέ καλαίσθητικη καί καλλιτεχνική μορφή, βασικά ὅμως πρόκειται γιά ἐπιστημονική, σχεδόν κριτική, ἔκδοση (περιέχουσα βέβαια ὅσα τό Ἱερατικόν, τό Διακονικόν καί τό Συλλειτουργικόν γιά τίς θ. λειτουργίες)
Δὲν ὑπῆρχαν ἐπεμβάσεις στὰ τῆς ἐκκλησίας ἐπὶ Τουρκοκρατίας, σὲ ὅ,τι ἀφοροῦσε δογματικὰ καὶ λειτουργικὰ ζητήματα. Ἀπὸ πολλὲς ἀπόψεις, τὸ ἐλαφρότερο πρᾶγμα στὴν Τουρκοκρατία ἦταν ἡ ἐκκλησία, πάντοτε σχετικῶς μιλῶντας. Τοὺς Τούρκους τοὺς ἔνοιαζε 1) νὰ παίρνουν τὰ λεφτά τους (καὶ ὅ,τι τοὺς χρειαζόταν) 2) νὰ μὴν γίνονται ἐξεγέρσεις 3) νὰ ἀποδέχονται οἱ χριστιανοὶ ὅτι ἦταν ὑπήκοοι 2ας κατηγορίας μεν, σεβαστοί δε. Σὰν σύνολο ὅμως ἡ ἐκκλησία εἶχε (θεωρητικὰ) δυνατότητα αὐτοδιαχείρισης ποὺ οὔτε κἂν τὴν εἶχε ὀνειρευτῇ ἐπἰ Βυζαντίου καὶ μεγαλύτερη ἀπὸ ὅ,τι εἶχε (καὶ ἔχει) στὰ ἐθνικὰ κράτη. Οἱ ἐξελίξεις στὸ τυπικὸ καὶ σὲ ἄλλα ζητήματα ἐπὶ Τουρκοκρατίας δὲν γίνονταν ὑπὸ τὸ βάρος τοῦ Ὁθ. κράτους διότι τὸ κράτος δὲν ἑνδιαφερόταν γιὰ αὐτὰ τὰ θέματα. Ἐπενέβαινε μόνο ἂν ἔκρινε ὅτι θίγονται (ἢ βολεύονται) τὰ συμφέροντά του. Γιὰ αὐτὸ και ἡ ὁρθοδοξία "γλίτωσε" τὴν Ἀναγέννηση, τὴν Μεταῤῥύθμιση καὶ κυρίως τὴν Ἀντιμεταῤῥύθμιση. Αὐτὰ λένε τουλάχιστον τὰ γενικὰ ἐγχειρίδια ἱστορίας. Παράπλευρη συνέπεια: μὲ ἀρκετὴ ἀσφάλεια μποροῦμε νὰ ὑποθέσουμε ὅτι τὰ περισσότερα "ἐξωτερικὰ" γνωρίσματα τῆς λατρείας, λ.χ. ψαλτική, εἰκονογραφία, μετεβλήθησαν μόνο ὑφολογικά, ὄχι δομικά.
Λογικά πιστεύω πώς θά ἀκολουθήσει καί ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΝ.Και ακόμη ένα σχόλιο. Τη στιγμή που το Αρχιερατικόν μένει το παλαιό (του μακαριστού Τυρολόης και Σερεντίου, η ακόμη το αθηναϊκό), εγώ πάντως δεν περιμένω κάποια ομοιομορφία στην τέλεση της θ. λειτουργίας στις εκκλησίες των μητροπόλεων του Οικουμενικού Θρόνου. Θα επικρατεί κάποιο κράμα. Είναι πολύ ανθρώπινο αυτό και το έχει δείξει και το παρελθόν.
Ἐπανερχόμενος, παρατήρησα ὄτι τό νέο ΙΕΡΑΤΙΚΟΝ προβλέπει τήν ΤΑΞΙΝ ΤΟΥ ΕΩΘΙΝΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ στήν ὀρθή θέση καί μόνον σέ ὑποσημείωση ἀναφέρει την τάξη τοῦ ΤΜΕ.
View attachment 110555
Τι σύγχυση ρε παιδιά!!! Αφου λέει κατά τας Κυριακάς λέγεται αλλιώς-μετα τους ανά βαθμούς κανόνες , όταν είναι εορτή λέγεται με το τυπικό του μηναίου! Τι να πω , εδώ κάνετε το άσπρο μαύρο!Αυτό μάλλον θα δημιουργεί σύγχυση. Στο πατριαρχικό ναό σε αυτό το θέμα ακολουθούν (απ´ ότι φαίνεται) ακόμη το ΤΜΕ. Τι θα γίνει στο μέλλον ποιος ξέρει.
https://fb.watch/v/2_9oCsOgr/
Πάντως εγώ νομίζω πως η θέση του εωθινού Ευαγγελιου προ του κανόνα στον σαβαϊτικό όρθρο δεν είναι η αρχαιότερη ακόμη και για τον μοναχικό όρθρο.
Τι σύγχυση ρε παιδιά!!! Αφου λέει κατά τας Κυριακάς λέγεται αλλιώς-μετα τους ανά βαθμούς κανόνες , όταν είναι εορτή λέγεται με το τυπικό του μηναίου! Τι να πω , εδώ κάνετε το άσπρο μαύρο!
Γιατί να δημιουργήσει σύγχυση; Τόσο μεγάλη αλλαγή είναι;
Ποια είναι η αρχαιότερη θέση κατά τις πληροφορίες σας;
Πού επίσης μπορούμε να μάθουμε περισσότερα για την τουρκοκρατία και σε ποιο βαθμό η πραγματικότητα του σήμερα δύναται να αποκαταστήσει τα κακώς κείμενα;