Επειδή στους καιρούς μας, η καινοτομία και ο προοδευτισμός - ο καλώς ή κακώς εννοούμενος - είναι κάτι που αντιτίθεται με πάθος και σθένος σε ό,τι συντηρητικό, η Εκκλησία , και δη η Ορθόδοξη, βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα, λόγω συντηρητισμού. Ο συντηρητισμός της Εκκλησίας μας, νομίζω υπάρχει. Υπάρχει όμως, όχι για τον λόγο της παράδοσης, της πολιτικής ή της οπισθοδρομικότητας, αλλά για να διαφυλάξει την ορθή πίστη της, που μας παραδόθηκε απ' τους Άγιους Πατέρες και πατέρες μας.
Ο Λόγος, και η Ηθική της πίστεώς μας, δεν επιδέχονται παλαιότερη και σύγχρονη ανάγνωση, γιατί είναι εκ Θεού και απόλυτοι, άρα διαχρονικοί. Η ανθρώπινη ηθική, οι ανθρώπινοι νόμοι και τα λοιπά επιτεύγματα του ανθρώπου, αυτά είναι που αλλάζουν, προοδεύουν, επιδέχονται καινοτομία. Προσπαθώντας λοιπόν να διαφυλάξουμε αυτά, τα παραδοθέντα εκ Θεού και διατυπωθέντα σε δόγματα πίστεως εκ θεοπνεύστων ανθρώπων, αλώβητα και αγνά, γίναμε συντηρητικοί, δηλ. δεν δεχόμαστε αλλαγές στα παραδεδεγμένα της πίστεως. Το προεκτείναμε - καλώς ή κακώς - και στην λατρεία μας και δεν θέλουμε νεωτερισμούς. Θα πρέπει όμως εδώ, για να μην πλανώμεθα, να διακρίνουμε τα εκ Θεού, και τα εξ ανθρώπων. Και κάθε φορά που εγείρονται θέματα πίστεως ή Ιεράς παραδόσεως, να υπάρχουν οι άνθρωποι του Θεού, αν μας δώσουν την λύση.
Αυτό δε που συμβαίνει με τα βασανάκια μας : τις κυρίες - ψάλτριες ή μη, χωρίς να είμαι ειδικός, δεν είναι θέμα με θεολογικές προεκτάσεις, αλλά είναι κάτι που αφορά τα ήθη, τα έθιμά μας και την παράδοσή μας. Θα πρέπει να δωθεί κάποτε μιά απάντηση, στο αν είναι σωστό ή λάθος, πρέπον ή απρέπεια, παραδεκτό ή απαράδεκτο, θεμιτό ή αθέμιτο, αναγκαίο ή περιττό, σκάνδαλο ή ομαλότητα, το να ψέλνουν οι γυναίκες, στην Θ. Λατρεία. Και τέλος πάντων, να δούμε όμορφα και με αγάπη, πότε μπορεί μιά γυναίκα, να υμνεί και εκείνη τον Κύριο - μόνη της ή εν χορώ - παρουσία πιστών, Ιερέων, Αγγέλων, Αγίων και του ίδιου του Κυρίου. Π.χ. ελλείψει ψάλτου ; Ελλείψει ψάλτου. Μόνον σε μονές ; Μόνον σε μονές. Αν έχει πτυχίό ; Αν έχει πτυχίο. Τη καλή προαιρέσει του Προϊσταμένου και του Ψάλτη ; Έστω κι έτσι. Να μην διαιωνίζεται αυτό, και είναι αιτία να κατηγορείται η Εκκλησία για συντηρητισμό - αφού η γυναίκα μπήκε και στα διαστημόπλοια, να μη μπορεί να μπεί στο αναλόγιο ;
Να μη σας κουράζω άλλο, αν χρειάζεται απόφαση για την συμμετοχή ή την πλήρη θέση της γυναίκας στο αναλόγιο, νά ληφθεί μιά, νά 'χει γενική αποδοχή και να ισχύει για όλους. Δεν είναι σωστό να μην έχουμε λύση ακόμα, ένα απλό θέμα. Καλό βράδυ με υγεία. Καλή επάνοδο στα αναλόγια !
Χριστός Ανέστη !