Με το πρώτο, θέλει να πει στον Κατσιφή: "φίλε, άμα κατηγορείς τον Καρά, επειδή εισάγει νέους ήχους με ονοματοδοσίες που δεν συνηθίζαμε ως τώρα, τότε μην κάνεις κι εσύ το ίδιο, δίνοντας σε ήχους περίεργες ονοματοδοσίες".
Με το δεύτερο, θέλει να του πει: "αντί να κάθεσαι να φτιάξεις ένα καινούργιο όργανο που θα παίζει, και καλά, όλα τα διαστήματα, γιατί δεν αξιοποιείς το ήδη υπάρχον, το κανονάκι, που είναι κουρδισμένο σε κλίμακα με 72 μόρια, όπως η κλίμακα της Επιτροπής;"
Το τελευταίο είναι αληθές, κοίτα κι
εδώ για το κούρδισμα στο κανονάκι.
Ενταξει για το δευτερο,αν και ειχα καποιες ενστεσεις,ομως με καλυψατε κε Νικο.
Ομως,για το 1ο,γραφει καπου ο κος Κατσιφης,οσον αφορα το α' παθητικο:
''Στα κειμενα των παλαιων δασκαλων,μα και των καπως προγενεστερων,δεν αναφερεται αλλος πρωτος ηχος.
Στα τελευταια ομως χρονια,απο νεοτερους μουσικοσυνθετες,αναπτυσσεται κι αλλος ενας πρωτος ηχος,με τη ονομασια '''παθητικος'''.
...Πιστευω,οτι ο βαρυς 4φωνος,ειναι πολυ προγενεστερος,του α' ηλλατωμενου (παθητικος) δεδομενου οτι σε παρα πολλα μαθηματα παλαιων διδασκαλων,ο βαρυς 4φωνος διατονικος,συνυπαρχει με τον 7φωνο βαρυ διατονικο ηχο,ιδιως σε αργα χερουβικα και κοινωνικα.
Εν πασει ομως περιπτωσει,πρεπει να γνωριζουμε,οτι τα διαστηματα γα-διΥΦ, κε-ζωΥΦ, και νη'-πα'ΥΦ.,ειναι και στους δυο παραπανω ηχους ηλλατωμενα.Επισης αποψη μου ειναι,οτι η πραγματικη ονομασια του ηχου,δεν πρεπει να ειναι ουτε Σαμπαχ,ουτε παθητικος,αλλα α' ηλλατωμενος.
Αν θελουμε να κυριολεκτισουμε,θα πρεπει να ονομασουμε παθητικον τον β' ηχο. Φυσει και θεσει!!...''
Δηλ. κατα την δικη μου αισθηση,δεν νομιζω,πως ο κος Κατσιφης εισαγει κατι καινουριο,απλα αναλυει την υπαρχουσα κατασταση για τον εν λογω ηχο,για τον οποιο μαλιστα φαινεται να μην πολυσυμφωνει,κανωντας στο τελος και μια προταση,διαφορετικη.
Για τον Αγια,παλι,αν καταλαβα καλα,που υπαρχει κωλυμα;... Θελει να μας πει ο κος Ανδριωτης,οτι δεν υπαρχει Αγια;...
Για τον βαρυ ηχο...:
''...δεν συμφωνει με τις προ'υ'ποθεσεις που οριζει ο Χρυσανθος,σχετικα με την τονικα αποσταση κυριου και πλαγιου ηχου.
Δεχθηκαμε ομως,οτι αυτη η υπαρχουσα αντινομια,οφειλεται καθαρως σε λογους πρακτικους,οποτε ειμαστε υποχρεωμενοι να δεχθουμε εκεινα που καθιερωθηκαν και ισχυουν μεχρι σημερα,στη Ορθοδοξη λατρει...''
Σε τι ηχο δηλ. λεμε τους αινους του βαρυ; Οχι σε βαρυ εναρμονιο,εκ του Γα;
Που ειναι λοιπον και εδω η καινοτομια και το προβλημα;
Για τον πλ.α' μινορε:
''...Εχει κλιμακα τεχνικοτατη,παρα πολυ αισθησιακη,αλλα με παρα πολλες διαφοροποιησεις απο τους στχηραρικο και ειρμολογικο πλ.α'
Εξ'αιτιας των πολλων ιδιαιτεροτητων,αλλα και του αισθησιασμου που παραγεται απο τον παραπανω ηχο εχω την γνωμη οτι δεν εχει χρησιμοποιηθει σε μεγαλη εκταση στην Β. εκκλησιαστικη Μ.,γιατι ο αισθησιασμος που προκαλειται απο τον εντεχνο τροπο δομησης της,δεν συμφωνουν με το γενικα αυστηρο πνευμα της Εκκλησιας μας.''
Βλεπουμε λοιπον,πως και εδω ο κος Κατσιφης,απλα σχολιαζει την υπαρχουσα κατασταση,αναλυει την κλιμακα,ομως δεν προβαινει σε καινοτομιες.
Δεν λεει νομιζω πουθενα οτι οι παραπανω ηχοι ειναι δικης του εμπνευσης και ...επιφοιτησης!....
Κε Νικο,διωρθωστε με,αν κανω λαθος