dkalpakidis
Dimitrios Kalpakidis
Ένα θέμα που πάντοτε με απασχολεί είναι ο τρόπος της ευλόγησις των άρτων στις Ενορίες η οποία βασίζεται σε μερικά στοιχεία της Λιτής και την ευλόγηση των άρτων.
Σύμφωνα με αυτήν:
α) Ψάλλεται ένα τροπάριον- λιτή μέσα στον Ναό [;]
β) Γίνεται εκτενής δέηση διαφορετική από την συνηθισμένη της Λιτής.
γ) Ψάλλεται το Απολυτίκιον "Θεοτόκε Παρθένε"
δ) Γίνεται η ευλόγησις των άρτων.
και μετά ψάλλονται τα απόστιχα.
Εκτός από τις επιφυλάξεις που έχω για την ακρίβεια των ανωτέρω, έχω ακόμη πιο πολλές επιφυλάξεις για την χρησιμότητα και αναγκαιότητα των παραπάνω διατάξεων.
Συνήθως μετά την ευλόγηση των άρτων ο λαός αδημονεί - βιάζεται. Θεωρώντας ότι με την ευλόγηση έχει έρθει και το τέλος του Εσπερινού.
Θεωρώ ότι λόγοι λειτουργικής τάξεως αλλά και για το πρακτικότερο επιβάλλεται μία -μικρή έστω- επαναφορά στην ευλογημένη παλαιά πράξη η οποία δεν είναι και χρονοβόρα!!!
Δηλαδή:
α) Να ψάλλονται τροπάρια της λιτή μέσα στον Ναό.
[Έστω λίγα όσο διαρκεί λ.χ. η μετάβαση στον Νάρθηκα- απαραίτητα με επισφραγιστικό "Και νυν"]
β) Γίνεται εκτενής δέηση η συνηθισμένη της Λιτής μέχρι και την ευχή "Δέσποτα πολυέλεε".
γ) Απόστιχα κλπ...
δ) Ψάλλεται αντί θεοτοκίου το "Θεοτόκε Παρθένε"
ε) Γίνεται η ευλόγησις των άρτων.
στ) Μετά το "Πλούσιοι επτώχευσαν" κλπ η Απόλυσις.
Πάντως η ευλόγησις των άρτων είναι άσχετη από την ΛΙΤΗ και μπορεί να τελεσθεί εντελώς χώρια από αυτήν από το "Θεοτόκε Παρθένε" στα απολυτίκια. Δηλαδή:
α) Ψάλλεται αντί θεοτοκίου ή επισφραγιστικού το Απολυτίκιον
"Θεοτόκε Παρθένε"
β) Γίνεται η ευλόγησις των άρτων.
γ) Μετά το "Πλούσιοι επτώχευσαν" κλπ η Απόλυσις.
Σύμφωνα με αυτήν:
α) Ψάλλεται ένα τροπάριον- λιτή μέσα στον Ναό [;]
β) Γίνεται εκτενής δέηση διαφορετική από την συνηθισμένη της Λιτής.
γ) Ψάλλεται το Απολυτίκιον "Θεοτόκε Παρθένε"
δ) Γίνεται η ευλόγησις των άρτων.
και μετά ψάλλονται τα απόστιχα.
Εκτός από τις επιφυλάξεις που έχω για την ακρίβεια των ανωτέρω, έχω ακόμη πιο πολλές επιφυλάξεις για την χρησιμότητα και αναγκαιότητα των παραπάνω διατάξεων.
Συνήθως μετά την ευλόγηση των άρτων ο λαός αδημονεί - βιάζεται. Θεωρώντας ότι με την ευλόγηση έχει έρθει και το τέλος του Εσπερινού.
Θεωρώ ότι λόγοι λειτουργικής τάξεως αλλά και για το πρακτικότερο επιβάλλεται μία -μικρή έστω- επαναφορά στην ευλογημένη παλαιά πράξη η οποία δεν είναι και χρονοβόρα!!!
Δηλαδή:
α) Να ψάλλονται τροπάρια της λιτή μέσα στον Ναό.
[Έστω λίγα όσο διαρκεί λ.χ. η μετάβαση στον Νάρθηκα- απαραίτητα με επισφραγιστικό "Και νυν"]
β) Γίνεται εκτενής δέηση η συνηθισμένη της Λιτής μέχρι και την ευχή "Δέσποτα πολυέλεε".
γ) Απόστιχα κλπ...
δ) Ψάλλεται αντί θεοτοκίου το "Θεοτόκε Παρθένε"
ε) Γίνεται η ευλόγησις των άρτων.
στ) Μετά το "Πλούσιοι επτώχευσαν" κλπ η Απόλυσις.
Πάντως η ευλόγησις των άρτων είναι άσχετη από την ΛΙΤΗ και μπορεί να τελεσθεί εντελώς χώρια από αυτήν από το "Θεοτόκε Παρθένε" στα απολυτίκια. Δηλαδή:
α) Ψάλλεται αντί θεοτοκίου ή επισφραγιστικού το Απολυτίκιον
"Θεοτόκε Παρθένε"
β) Γίνεται η ευλόγησις των άρτων.
γ) Μετά το "Πλούσιοι επτώχευσαν" κλπ η Απόλυσις.
Last edited: