Η ψαλτική ΔΕΝ έχει να κάμνει με τον ΠΟIHΤΙΚΟΝ ρυθμόν, ΕΚΤΟΣ απο τις ΙΑΜΒΙΚΕΣ καταβασίες. Ούτος, ο τονικός ΡΥΘΜΟΣ της ποιήσεως, ΔΕΝ είναι σταθερός. Η ψαλτική ΤΟΝΙΖΕΙ τους ΤΟΝΟΥΣ, δι' αυτό και ονομάζεται ΤΟΝΙΚΗ. Βασίζεται εις την ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΝ προφοράν και ουχί εις την ΑΡΧΑΙΑΝ ΠΡΟΣΩΔΙΑΝ. Συζήτησις [σημ. στα αγγλικά] έχει γίνει εδώ:
http://analogion.com/ChronosRhythmAnswers.html
http://analogion.com/Katsoulis-GKM-Comments.html
ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ εις τας συνήθεις ΝΗΠΙΑΓΩΓΙΚΑΣ προσεγγίσεις της ψαλτικής τέχνης, όπου ο καθένας ΔΙΑΛΕΓΕΙ μίαν και μόνον παραμετρον, και την υποστηρίζει έως θανάτου (Καράς =έλξις, Νεραντζής =μονόσημος, κτλ):
http://graeca.mrezha.net/upload/Mon...tiki_Chronos_Rhythmos_DP_vs_GKM_linear_02.htm
Ο Άγιος Γρηγόριος Επίσκοπος Νύσσης (4ος αι.):
"Ἀλλὰ καὶ τοῦτο προσήκει μὴ παραδραμεῖν ἀθεώρητον, ὅτι οὐ κατὰ τοὺς ἔξω τῆς ἡμετέρας σοφίας μελοποιοὺς, καὶ ταῦτα τὰ μέλη [σημ. τὰ ἐκκλησιαστικά] πεποίηται· οὐ γὰρ ἐν τῷ τῶν λέξεων τόνῳ κεῖται τὸ μέλος, ὥσπερ ἐν ἐκείνοις ἔστιν ἰδεῖν, παρ' οἷς ἐν τῇ ποιᾷ τῶν προσῳδιῶν συνθήκη, τοῦ ἐν τοῖς φθόγγοις τόνου βαρυνομένου τε καὶ ὀξυτονοῦντος καὶ βραχυνομένου τε καὶ παρατείνοντος, ὁ ῥυθμὸς ἀποτίκτεται, ἀλλὰ καὶ ἀκατάσκευόν τε καὶ ἀνεπιτήδευτον τοῖς θείοις λόγοις ἐνείρας τὸ μέλος, ἑρμηνεύειν τῇ μελῳδίᾳ τὴν τῶν λεγομένων διάνοιαν βούλεται, τῇ ποιᾷ συνδιαθέσει, τοῦ κατὰ τὴν φωνὴν τόνου τὸν ἐγκείμενον τοῖς ῥήμασι νοῦν, ὡς δυνατὸν, ἐκκαλύπτων". [PG, 44, 444], [σ. 42-43, ΑΛΥΓ]
ΛΕΓΕΙ, δηλαδή, ότι ΔΕΝ ψάλλομεν κατά τον ΤΟΝΙΣΜΟΝ και προφοράν της ΑΡΧΑΙΑΣ Ελλάδος (μετά μακρών και βραχέων συλλαβών), αλλά, αντί τούτου, κατά την ΣΥΓΧΡΟΝΟΝ ΠΡΟΦΟΡΑΝ και ΤΟΝΙΣΜΟΝ. ΑΥΤΟ εννοούμεν με τον ορισμόν ΤΟΝΙΚΩΣ. Ύστερον, όμως, ηδυνάμεθα να ΤΟΝΙΣΟΜΕΝ με ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ παραμέτρους, όπως ΚΟΥΤΑΛΕΣ=glissando, ατάκες, έντασιν, κτλ
Αυτά ηδυνάμεθα να τα πράξωμεν είτε ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΣ είτε ΕΜΠΡΑΚΤΩΣ=ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΣ:
- ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΣ: ΜΟΝΟΣΗΜΟΣ και ΑΠΛΟΣ (κατά χρόνον, όπως γράφει ο Βουδούρης -προσοχή: εννοεί ο ΒΟΥΔΟΥΡΗΣ «χρόνος» = ΔΙΑΡΚΕΙΑ και ουχί ως τον εννοώ εγώ = ΤΡΟΠΟΣ του ΣΥΝΑΘΡΟΙΖΕΙΝ διαφόρους αριθμούς σημαδοφώνων εντός ΜΙΑΣ κινήσεως-)
- ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΣ: συνεπτυγμένος ΧΡΟΝΟΣ (και ουχί «συνεπτυγμένος ΡΥΘΜΟΣ», ως επιμένουν Ψάχος, Καράς, Ducoudray και άλλοι άσχετοι: ο Βουδούρης ονομάζει αυτήν την μέτρησιν «κατά ρυθμόν», και εννοεί ως τον εννοώ εγώ = ΤΡΟΠΟΣ του ΣΥΝΑΘΡΟΙΖΕΙΝ διαφόρους αριθμούς σημαδοφώνων εντός ΜΙΑΣ κινήσεως (εξ ου και τα διάφορα «τσιμπήματα» διαφόρων διαρκειών), δηλαδή ΔΕΝ μετράται μετά ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΥ, αλλά και τα σημαδόφωνα ΔΕΝ είναι όλα ιδίας διαρκείας εν ΕΚΤΕΛΕΣΕΙ, ασχέτως εάν είναι ΙΔΙΑΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ διαρκείας εν ΣΥΝΘΕΣΕΙ. Δηλαδή Ο,ΤΙ και να γράφει το μουσικόν κείμενον, ΔΕΝ εκτελούμεν το μάθημα με ΙΣΟΧΡΟΝΟΥΣ διαρκείας μετά ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΥ...
Τέλος, Ο,ΤΙ χρονικήν μέτρησιν και να διαλέξω, η ψαλτική παραμένει ΤΟΝΙΚΗ. ΟΜΩΣ, απορρίπτεται ΑΥΣΤΗΡΩΣ η εκτέλεσις κατά συνεπτυγμένον ΡΥΘΜΟΝ, διότι:
- ΔΕΝ δέχεται ΡΥΘΜΟΝ ΜΟΝΟΣΗΜΟΝ, τον οποίον ΕΚΤΕΛΟΥΜΕΝ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΣ, κι ας ΜΗΝ υπαρχει ΘΕΩΡΗΤΙΚΩΣ
- ΔΕΝ δέχεται ΙΣΟΧΡΟΝΟΥΣ διαιρέσεις, ΜΗΔΕ εντός μιάς μονάδος διαρκείας. (φέρει δηλαδή ΠΑΡΕΣΤΙΓΜΕΝΑ ΓΟΡΓΑ) ΜΗΔΕ εντός εκάστου μέτρου.
Ο συνεπτυγμένος ΡΥΘΜΟΣ χρειάζεται εις τα δημοτικά τραγούδια, όπου η νεοελληνική γλώσσα έχει επιφέρει ΠΑΡΑΤΟΝΟΥΣ εκτελέσεις.
Ο ΠΑΡΑΤΟΝΙΣMΟΣ δημιουργείται και εις την ψαλτικήν δι' όσους ΔΕΝ δεχονται μίαν ΕΝΑΛΛΑΣΟΜΕΝΗΝ μονάδα χρόνου (variable unit of time [duration]) και, αντ' αυτής, εκτελούσι κατά ΣΤΑΘΕΡΑΣ μονάδας χρόνου (constant unit of time [duration]). Η πατριαρχική κατά ρυθμόν εκτέλεσις του Βουδούρη ΚΑΤΑΛΙΜΠΑΝΕΙ, ούτως, τον παρατονισμόν, ΑΝΕΥ τροποποιήσεως του ΑΡΧΙΚΟΥ, κλασσικού μουσικού κειμένου.
Εν περιλήψει:
- διαφοροποιούμεν ΓΡΑΦΗΝ και εκτέλεσιν
- η ιδία γραφή δύναται όπως εκτελεσθεί ποικιλοτρόπως, ΑΚΟΜΗ όσον αφορά εις την ΔΙΑΡΚΕΙΑΝ εκάστου σημαδοφώνου, της ατάκας αυτού, αλλά και της εντάσεως
- η γραφή της ψαλτικής είναι ΤΟΝΙΚΗ, και ο παρατονισμός υπάρχει ΘΕΩΡΗΤΙΚΩΣ αλλ' ουχί ΕΝ ΤΗ ΠΡΑΞΕΙ, δι' όσους γνωρίζουν
- η κατ' εξοχήν εκτέλεσις κατά ρυθμόν, όπως ονομάζει αυτήν ο Βουδούρης, ΔΕΝ υπάρχει πλέον: ΜΟΝΟΝ ο Ιάκωβος κατείχε τα μυστικά, τα οποία εδίδαξε δια ΜΙΜΗΣΕΩΣ εις τον μαθητήν του Τσολακίδην, και τα οποία σας έχω παρουσιάσει ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΣ:
http://graeca.mrezha.net/upload/MontrealPsaltiki/GKM_Paedagogical/GKM_CHRONOS_SMALL.wmv
και
http://www.youtube.com/watch?v=K3zJVTSOjkk